L'alimentació en la primera infància: dels 0 als 3 anys

Dos consells: 1) Donar exemple i 2) Oferir aliments saludables. Amb aquestes paraules comencen les sessions dels tallers en hàbits saludables que realitza la dietista i nutricionista de la Fundació Probitas, Elisabet Solà.

Els tallers en hàbits saludables se situen dins de la branca del programa RAI (Reforç de l'Alimentació Infantil) en la vessant RAI-Berenars, en una de les seves línies d'intervenció com és la formació. Cada una de les sessions té una durada d'una hora i els temes principals que s'aborden són els següents:

• La importància dels hàbits saludables
  • L'alimentació en les diferents etapes dels nadons
  • Els aliments que s'han d'evitar
  • Diferents tècniques culinàries
  • Exemples sobre receptes variades

Un cop acaba la sessió es deixa un espai per les possibles preguntes que els participants vulguin traslladar a la tallerista. El nombre total de tallers ja realitzats fins ara (sessions en les quals assisteixen mares i pares amb els seus fills de 0 a 3 anys) han estat 9 (5 tallers duts a terme durant el 2017 i 4 enguany).

Els tallers tenen lloc en els centres oberts col·laboradors de la Fundació Probitas com l'Associació Educativa Can Palet (Terrassa), l'Esplai Eixida Camps Blancs (Sant Boi de Llobregat), l'Associació Compartir (Rubí) i Ceps projectes socials (Mollet del Vallès), entre alguns. En aquest darrer hi han participat varies mares que van al centre des de ja fa més de 2 anys. Per totes elles era la primera vegada que assistien a un taller sobre alimentació saludable per als més menuts de la casa. Concretament, la Hannane, una mare marroquí que porta els seus 4 fills al centre obert, ha mostrat molt interès en les diferents tècniques culinàries que s'han explicat durant el taller i ha mostrat força preocupació sobre quina és la millor manera d'actuar quan els infants no volen menjar. Ha preguntat a la tallerista si cal obligar-los a menjar-s'ho tot o no és necessari. En resposta, Solà ha remarcat que si l'infant no menja no és preocupant, que sol passar quan s'introdueixen aliments nous. Cal donar-los-hi un temps -variable en cada nen- perquè el seu organisme i ells mateixos s'acostumin als nous sabors que estan introduint en la seva alimentació. La Hannane, a més més, ha estat molt participativa durant tot el taller, ja que no només feia preguntes sinó que també ajudava a traduir algunes paraules a la resta del grup que no dominaven tant l'idioma.

Totes les mares assistents al taller han sortit molt contentes de les tècniques i consells proporcionats durant la sessió. Algunes fins hi tot, com la mateixa Hannane, s'han adonat que hi havia certs aliments que donava als seus fills i que no eren del tot saludables per la seva edat. La valoració del taller és positiva i sobretot molt enriquidora per les famílies que hi assisteixen, explica la Hannane.

Abans de finalitzar la sessió, la tallerista ha repartit un foli a cada mare amb possibles idees de menús perquè els hi sigui més fàcil combinar els aliments en aquests primers mesos de vida. Durant aquesta estona totes les participants -que al començament s'han mostrat molt tímides- han aprofitat per fer-li preguntes a la nutricionista sobre els aspectes tractats durant el taller.

Els centres oberts
Els centres oberts, són segons descriu FEDAIA –la Federació d'Entitats d'Atenció a la Infància i l'Adolescència-, espais de protecció que ofereixen un servei d'atenció a la infància, a l'adolescència i les seves famílies. A més, fan una tasca educativa i preventiva des del vessant de l'educació social especialitzada durant el temps de lleure dels infants i adolescents. Amb aquesta acció educativa i preventiva s'intervé en els processos personals de manera integral.