null Impulsem el programa “Professionals en Ment”

Impulsem el programa “Professionals en Ment”

22 de gener 2024

• El programa “Professionals en Ment” (PEM), impulsat amb la Fundació Vidal i Barraquer, ofereix formació basada en la mentalització a professionals de l'àmbit de l'educació en contextos educatius d'alta complexitat amb l'objectiu de millorar la seva gestió emocional.

La salut emocional dels professors i educadors cada vegada té més importància, especialment en contextos educatius d'alta complexitat. Probitas, molt compromesa amb la necessitat de fomentar el benestar emocional dels professionals que treballen amb els menors que formen part dels nostres programes, ha cocreat, juntament amb la Fundació Vidal i Barraquer, el programa "Professionals en Ment". Aquest programa ofereix formació basada en la mentalització per millorar la gestió dels equips en relació amb els impactes emocionals viscuts en el dia a dia de la seva feina.

El Dr. Mark Dangerfield, director de l'Institut Universitari de Salut Mental Vidal i Barraquer de la Universitat Ramon Llull de Barcelona, destaca que “davant els impactes emocionals importants, tots ens desregulem emocionalment i cal que ens sentim mentalitzats adequadament per  recuperar la calma i la capacitat de pensar per no guiar-nos pels impulsos emocionals. Amb el PEM busquem millorar la qualitat dels vincles entre l'equip per garantir la millor cura entre els companys”. Mark Dangerfield és psicòleg clínic i psicoterapeuta amb més de 25 anys d'experiència professional en l'àmbit de la salut mental.

S’ha implementat la fase pilot en un centre de primària i dos centres de secundària d'alta complexitat a Santa Coloma de Gramenet. Professionals de la Fundació Vidal i Barraquer han impartit una formació a 60 docents que els ha permès entendre i interpretar no només els pensaments i emocions propis sinó també dels menors els i així millorar la comunicació i el suport emocional a l'aula.

En el context educatiu, fomentar la mentalització permet no sols saber interpretar els senyals emocionals dels menors, sinó també ser capaços de reflexionar sobre com les emocions i pensaments propis poden influir en la interacció amb ells.

“Professionals en Ment” en l’educació no formal

Al llarg d’aquest curs 2023/24 s'ha iniciat una col·laboració amb la Fundació Marianao, entitat referent en la intervenció social i educativa a Sant Boi de Llobregat, per replicar el PEM en l'àmbit de l'educació no formal.

La Dra. Anna Veiga, directora general de Fundació Probitas, posa en relleu que “en la nostra missió d'acompanyar nens, nenes i adolescents en situació vulnerabilitat, creiem que és molt important també tenir en compte la figura dels educadors, educadores i altres referents professionals de l'àmbit de l'educació no formal ja que la seva salut emocional pot afectar directament la seva relació amb els menors”.

Així,  els equips de l'Escola de Noves Oportunitats i d'Infància i Família de la Fundació Marianao reben dues sessions al mes d'una hora i mitja durant tot el curs escolar. Segons Miriam Rodríguez, cap de l'àrea d'Infància i Famílies i participant de la formació, "ens ajuden a fer un procés reflexiu per prendre consciència de les emocions que es deriven de la nostra pràctica professional".

El programa engloba també un projecte de recerca amb l'objectiu de constatar que la capacitat de mentalització dels professionals pot millorar les estratègies de resolució de conflictes, reduir la percepció d'estrès i fomentar el benestar dels propis professionals.