Dia Mundial de l'Aigua

L'aigua és un bé immaterial, fràgil i vulnerable i alhora essencial per garantir la qualitat i la sostenibilitat del medi ambient del planeta i el benestar i la qualitat de vida de les persones. Per recordar-ho, mundialment es destina un dia, el 22 de març, per visibilitzar la importància que té pel planeta i per tots els éssers vius que hi habiten.

Segons Nacions Unides "els recursos hídrics i la gama de serveis que presenten, juguen un paper clau en la reducció de la pobresa, el creixement econòmic i la sostenibilitat ambiental". Segueix explicant que és un bé que "propicia el benestar de la població i el creixement inclusiu i té un impacte positiu en la vida de milers de milions de persones, en incidir en qüestions que afecten la seguretat alimentària i energètica, la salut humana i el medi ambient".

Des de l'organització mundial fan una crida a augmentar la recol·lecció i tractament de les aigües residuals i a reciclar-les de forma segura. També anima a reduir la quantitat d'aigua que contaminem i malgastem per ajudar a protegir el medi ambient i els recursos hídrics.

D'aquest bé tan preuat, també en parlen els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), en concret, el número 6 "Aigua neta i sanejament". Aquest ODS té com a repte garantir la disponibilitat de l'aigua i la seva gestió sostenible i el sanejament per a tots. Es lamenta que el repartiment actual de l'aigua al planeta no és l'adequat i alerta que per l'any 2050 s'espera que, almenys, un 25% de la població mundial visqui en un país afectat per l'escassetat crònica i reiterada d'aigua dolça. A més a més, manifesten que l'escassetat d'aquest bé i un sanejament inadequat repercuteixen en la seguretat alimentària, els mitjans de subsistència i l'oportunitat d'educació per a les famílies pobres en tot el món.

A Catalunya
Hi ha empreses, com l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) –administradora de la gestió pública de l'aigua a Catalunya- que permeten conèixer quina és la petjada hídrica que fem les persones en el nostre dia a dia i quin és el consum real que en fem a través del comptador online de què disposen.

El suport de Probitas
La Fundació Probitas també està molt sensibilitzada en cuidar aquest recurs hídric tant necessari. És per això, que destina part dels seus recursos i coneixements en donar suport a projectes que tenen per finalitat millorar l'accés a l'aigua i sanejament, a protegir aquest dret de la salut i a construir infraestructures que permetin un millor accés a l'aigua en aquelles comunitats més vulnerables de països en vies de desenvolupament.

Així doncs, alguns dels projectes relacionats que encara segueixen actius són:

• Gestió de l'aigua a una comunitat vulnerable d'alta muntanya, a la província de Tucumán, Argentina.
  • Millora de l'accés a l'aigua i sanejament i de pràctiques per a una millor nutrició materna infantil en les famílies de les plantacions de te, a Sri Lanka.
  • Construcció de sis pous d'aigua potable en sis poblats rurals de Burkina Faso.
  • Protecció de la salut mitjançant una millora en l'accés a l'aigua potable i sanejament per a refugiats sudanesos, al Txad.

Amb el suport d'aquests projectes Probitas es mostra sensibilitzada i, alhora, posa el seu granet de sorra per sensibilitzar sobre l'ús sostenible de l'aigua a altres zones del planeta.