La Fundació Probitas viatja fins al municipi de Richard-Toll per visitar el projecte ALVES

Aquest és un centre especialitzat a promoure el reforç escolar, la salut, l'accés a formació professional i suport nutricional als més petits

Entre els dies 14-17 de maig, la Cristina Vico de la Fundació, s'ha desplaçat fins al municipi de Richard-Toll del Senegal amb l'objectiu de fer un seguiment del projecte ALVES (Associació de Lluita contra la Vulnerabilitat i l'Exclusió Social), un centre especialitzat a promoure el reforç escolar, la salut, l'accés a formació professional i suport nutricional als més petits per prevenir i lluitar contra l'exclusió social dels infants i joves d'aquesta zona del nord del Senegal.

Endinsar-se en el projecte
Alguns dels objectius que es destaquen del viatge són conèixer la situació actual, identificar àrees de millora a través de reunions amb tot el personal implicat, la comunitat i les famílies, revisar en quin punt es troba el seu estat de comptes, establir procediments comuns, entrevistar al nou coordinador del centre, el senyor Amadou Diack, revisar l'estat de les AGR (Activitats Generadores de Guanys) i estudiar la viabilitat de noves propostes com per exemple, la reforma de la pista que hi ha en el centre o comptar amb una moto per als desplaçaments del Treballador Social i la Infermera. La visita al centre també ha servit per prendre contacte amb el director del centre, el senyor Ngary BA, persona referent a tota la comunitat de Richard-Toll.

El projecte ALVES es caracteritza per:

• Ser l'únic centre d'aquestes característiques a Richard-Toll
  • Té més de 10 anys d'experiència en ajudar a nens i nenes d'entre 3 i 18 anys
  • Ofereix una gran varietat d'activitats:

1. Atenció i psicoestimulació dels més petits
  2. Reforç escolar als nens i nenes de primària
  3. Suport nutricional
  4. Accés a la formació professional (FP): electricitat, fusteria, perruqueria i costura
  5. Accés dels joves Talibés a l'educació no formal, sanitat i accés a formació de diferents oficis.
  6. Cibercafè
  7. AGR (Activités Génératrices de Revenus) són les activitats generadores de guanys que es proposen a les mares del centre. Entre aquestes hi ha l'hort, la decorticadora d'arròs, molí de mill i la cria de pollastres. En aquest col·lectiu en concret, també se'ls dóna la possibilitat de fer un curs d'alfabetització.

• La part del projecte que suposa més cost econòmic -com són les infraestructures de tot el centre- ja estan cobertes i per tant es poden destinar les ajudes a millorar i innovar les activitats que ja es desenvolupen.
  • El director del projecte ALVES, el senyor Ngary BA és un líder comunitari i una figura clau de la zona.
  • És un projecte que compta amb molts beneficiaris (més de 300 nens i joves) i amb una gran valoració per part de tots ells.

Mitjançant totes aquestes activitats es pretén donar suport als infants i adolescents per assegurar una bona integració al sistema escolar i al món laboral, aconseguir la sostenibilitat del centre i el potencial de les mares que hi assisteixen. Perquè així sigui, Probitas segueix aportant coneixement i experiència en aquesta àrea del Senegal i reforçant les debilitats amb recursos tècnics i ara cofinançada per la Cooperació de Mónaco.

Context Richard-Toll
El municipi de Richard-Toll es troba en la regió de Saint-Louis, a la frontera amb Mauritània. La seva població ha anat incrementant passant dels 34.000 habitants el 1985 a tenir prop de 127.000 persones actualment. A causa de la seva ubicació estratègica, Richard-Toll és una zona de pas que atrau famílies que cerquen treball pel cultiu de la canya de sucre.

La seva situació política sanitària es caracteritza per tenir una població que viu, majoritàriament, en condicions precàries on dues de cada tres persones es troben en situació de pobresa en les zones rurals. En general, els ingressos no els permeten satisfer totes les seves necessitats diàries de salut i nutrició. Aquest és un dels motius pels quals els nens i joves pateixen malalties com la diarrea, esquistosomiasis urinària i malalties de la pell, malalties respiratòries, paràsits intestinals i malària.