null nous-projectes-etd

Nous projectes per lluitar contra les Malalties Tropicals Desateses

3 de maig 2023

Un any més, fidels a la nostra cita, des de Fundació Probitas hem iniciat una col·laboració amb entitats amb les quals treballarem al llarg dels propers dos anys amb el compromís de millorar l'accés a la salut de les comunitats en les quals desenvolupen projectes sanitaris des de fa anys.

Des que vam iniciar el nostre compromís de treball amb entitats vinculades a la cooperació al desenvolupament fa ja més de deu anys s'han executat centenars de projectes. Fruit d'aquesta col·laboració hem establert relacions de confiança i d'empatia mútua amb nombroses organitzacions, hem creat sinergies i hem establert aliances que han aconseguit millorar la salut de moltes poblacions a l'Àfrica, Amèrica Llatina i Àsia i, a més, ens han enfortit com a entitat.

El coneixement mutu desenvolupat al llarg d'aquests anys amb la resta d’entitats, l'experiència del nostre equip multidisciplinari i la confiança en la tasca que realitzen les organitzacions són les bases que marquen les nostres activitats per als sis projectes seleccionats enguany.

Com hem fet des del 2016, a Fundació Probitas ens alineem amb les directrius generals marcades per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).  En aquest sentit, ens comprometem de forma especial amb els seus objectius 3 i 17: "Garantir una vida sana i promoure el benestar per a tots en totes les edats" i "Revitalitzar l'Aliança Mundial per al desenvolupament sostenible".

Dins de l'objectiu 3, hem decidit focalitzar els nostres esforços a donar suport concretament a la lluita per posar fi a les malalties tropicals desateses (MTD). Les MTD són, per definició, les malalties dels més vulnerables. No per casualitat se les anomena desateses. Es tracta de 20 malalties que l'OMS qualifica com a "desateses" perquè, tot i que afecten més de 1.000 milions de persones, són gairebé sempre les que compten amb menys recursos, abandonades per governs, centres d'investigació, entitats de cooperació i la societat en general.

Els sis projectes als quals que donem suport s'emmarquen en aquest context i busquen desenvolupar-se en un entorn atenció primària de salut, reforç de la salut comunitària i la salut pública. Com més fort sigui el sistema d'atenció primària de la salut d'un país, més gran serà la qualitat i l'eficàcia del sistema i més gran serà el seu impacte en la salut. Per aquest motiu, valorem aquells projectes amb components de lluita contra les MTD integrats en el sistema, amb una visió One Health de les malalties, que promoguin la prevenció i l'atenció a les malalties i apropin la salut a les comunitats per a la seva apropiació.

A través d'aquests projectes investigarem nous mètodes de diagnòstic per al Chagas a Bolívia de la mà de l'Institut de Salud Carlos III; millorarem el sistema d'alerta epidemiològica davant la leishmaniasi a El Salvador amb Farmacèutics Mundi; abordarem un enfocament integrat de les malalties tropicals desateses relacionades amb la pell a la República Democràtica del Congo en col·laboració amb The Leprosy Mission; enfortim el diagnòstic clínic i de laboratori de l'esquistosomiasi i altres MTD a Sierra Leona al costat de la Fundació Mon Clínic;  treballarem per tallar el cicle de transmissió de l'equinococosi a Perú donant suport a l'Associació Prodein; i realitzarem accions a nivell comunitari de lluita contra el Chagas al Chaco bolivià en col·laboració amb la Fundació Nor Sud.

Estem convençuts que la lluita contra aquestes malalties tropicals desateses representa una oportunitat per transformar el nostre món i millorar la vida d'aquelles poblacions més desfavorides sense deixar ningú enrere.