null gasol-foundation

Es renova l'aliança amb la Gasol Foundation per conèixer la salut dels més petits a Espanya

17 de desembre 2021

• PASOS 2022 mostrarà dades sobre obesitat infantil en els menors espanyols.
  • La segona edició de l'estudi permetrà determinar l'impacte del COVID-19 en nens de 8 a 16 anys, tant a nivell físic com emocional.

S'ha renovat l'acord amb la Gasol Foundation, com a col·laborador principal, per impulsar la investigació sobre l'obesitat infantil a Espanya. Gràcies a aquesta aliança renovada, es podrà dur a terme la segona edició del pioner estudi PASOS (acrònim de les sigles angleses Physical Activity, Sedentarism i Obesity in Spanish Youth) iniciat el 2019 amb l'objectiu d'avaluar l'activitat física, els estils de vida i la prevalença de l'obesitat infantil a Espanya i amb la missió de millorar la salut dels més petits. En el primer estudi van participar 3.800 famílies i 13 grups de recerca repartits per tota la geografia espanyola.

La Dra. Anna Veiga, directora general de Fundació Probitas, considera crític que aquest estudi es converteixi en periòdic: "És molt important determinar les causes i les conseqüències de l'obesitat infantil per poder oferir solucions globals i a llarg termini a un greu problema que afecta els menors d'edat al nostre país".

Gràcies a les dades que s'obtindran en aquesta segona edició, l'estudi permetrà analitzar l'evolució comparat amb les dades del 2019. A més, es podrà conèixer l'impacte de la pandèmia de la COVID-19 als estils de vida dels nens i nenes i adolescents -entre 8 i 16 anys- així com la prevalença de l'obesitat infantil a Espanya.

La metodologia de l'estudi va enfocada a aconseguir que PASOS es converteixi en una eina de referència a l'hora de monitoritzar l'evolució del problema de salut més freqüent entre els nens i nenes espanyols i dissenyar estratègies de promoció de la salut infantil. En aquest sentit, la Dra. Anna Veiga destaca "la importància de donar continuïtat a l'estudi PASOS, que en la primera edició ja va demostrar que, a menor nivell socioeconòmic, més ràtios d'obesitat i sobrepès, motiu pel qual la Fundació Probitas se centra des de fa més de deu anys en la promoció d'hàbits saludables en els grups de població en risc social".

Per la seva banda, Cristina Ribes, directora executiva de la Gasol Foundation a Europa, assegura que "la segona edició de l'estudi PASOS és més necessària que mai: és fonamental conèixer l'evolució dels hàbits de vida dels nens i nenes, i veure quin impacte ha tingut la pandèmia de COVID-19. Tornar a comptar amb el suport de la Fundació Probitas ens dóna l'oportunitat de dur a terme aquesta segona edició".

Principals conclusions de l'estudi PASOS 2019

A través de la primera edició es va poder conèixer l'estat de salut dels nens i nenes d'entre 8 i 16 anys a Espanya:

-1 de cada 3 presentava obesitat o sobrepès (situant Espanya entre els països amb més prevalença d'obesitat infantil del continent europeu).

-3 de cada 10 complien la recomanació de l'OMS de fer un mínim d'una hora al dia d'activitat física moderada i vigorosa.

-Només 4 de cada 10 assolien un nivell alt de compliment de la dieta mediterrània. A més, 3 de cada 10 esmorzaven brioixeria industrial.

-Passaven gairebé 3 hores diàries davant de pantalles de dilluns a divendres, i més de 4,5 hores el cap de setmana; molt per sobre de la recomanació de l'OMS d'un màxim de dues hores al dia.

-Pel que fa al benestar emocional, es va poder observar que 2 de cada 10 deien sentir-se preocupats/des, tristos o infeliços.

L'aliança entre les dues entitats s'ha signat per dos anys, fet que permetrà donar continuïtat i solidesa a aquest important estudi centrat en els hàbits d'alimentació i estil de vida dels menors espanyols. Gràcies a aquest acord, Fundació Probitas segueix demostrant el seu ferm compromís per promoure el desenvolupament saludable dels nens, nenes i joves; especialment entre els més vulnerables i amb menys recursos.