null estudio-pasos-gasol

Més a prop de conèixer l'impacte de la Covid-19 en la salut dels nens i nenes espanyols

14 d’abril 2022

• Fundació Probitas repeteix com a col·laborador principal de la Gasol Foundation en la segona edició de l'estudi PASOS per avaluar l'evolució de l'obesitat infantil a Espanya

Conèixer l'impacte de la COVID-19 en la salut dels nens i nenes espanyols de 8 a 16 anys serà possible gràcies a l'edició 2022 de l'estudi PASOS, impulsat per la Gasol Foundation i que torna a comptar amb Fundació Probitas com a col·laborador principal. Ja s'ha iniciat el procediment per estudiar els hàbits d'alimentació, la prevalença d'obesitat i els estils de vida dels menors.

En la seva dimensió transversal, l'anàlisi compararà les xifres d'excés de pes infantil i els hàbits de salut entre 2019 i 2022, permetent valorar l'impacte de la pandèmia en la salut dels més petits i, en el pla longitudinal, farà un seguiment dels participants de l'edició de 2019 per avaluar els factors que prediuen l'aparició d'obesitat infantil.

Es tracta d'una de les fases més rellevants per assegurar l'assoliment dels objectius: la vinculació de les escoles que participaran en PASOS 2022. Els 244 centres educatius d'aquesta xarxa, seleccionades de forma aleatòria respectant la representativitat de tot el territori espanyol, són els llocs on es realitza la recollida de dades antropomètriques (pes, talla i circumferència de cintura) als nens i nenes. A més, s'incorpora la Societat Espanyola de Farmàcia Clínica, Familiar i Comunitària (SEFAC), per fer possible el seguiment dels/de les participants que ja no es troben al centre educatiu de 2019, a través d'una extensa xarxa de farmàcies comunitàries.

Paral·lelament, s'ha començat també amb la recollida de dades en la qual s'avaluaran al voltant de 4.000 nens i nenes i adolescents de tot Espanya. Una vegada completada aquesta fase, s'analitzaran i prepararan les dades per a la seva publicació i divulgació a finals d'any. La metodologia compta amb la validació del Comitè Ètic d'Investigació (CEIm) de la Fundació Sant Joan de Déu.

La Dra. Anna Veiga, directora general de Fundació Probitas, destaca la importància d'aquest estudi per poder "conèixer de primera mà l'estat de salut dels menors del país, així com per dissenyar programes que permetin actuar directament sobre les principals problemàtiques".

L'investigador principal de l'Estudi PASOS i responsable d'investigació i programes de la Gasol Foundation, el Dr. Santi F. Gómez, ha posat de relleu que "la segona edició de l'estudi PASOS és, si cap, encara més transcendent que la primera, ja que permetrà conèixer l'impacte de la COVID-19 en els menors espanyols".

Aquesta segona edició de l'estudi compta amb altres col·laboradors com Grup IFA, Fundació Futbol Club Barcelona i Santander, així com l'aval de diverses les institucions públiques: Alt Comissionat contra la Pobresa Infantil, Ministeri d'Educació, Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), Consell COLEF i Conselleria d'Educació i Investigació del Govern de Madrid i Conselleria d'Educació de la Regió de Múrcia.