null imaging

La Fundació Probitas col·labora amb la UPC per millorar l'atenció de persones afectades per la malària, la tuberculosi i les NTDs

16 de març 2022

• El projecte IMAGING té com a objectiu oferir un diagnòstic automatitzat mitjançant microscòpia de baix cost.
  • La Fundació Probitas, des del seu programa Global Laboratory Initiative (GLI), aporta recursos tècnics i econòmics al projecte.

Als països amb un índex de desenvolupament humà molt baix o baix, les morts i els dies inhabilitats a causa de malalties són causats majoritàriament per les dificultats d'accés a l'assistència sanitària.

El difícil accés a la sanitat de les poblacions més vulnerables falseja també les estadístiques mèdiques d'aquestes zones, per no poder aportar dades significatives en temps real.

L'objectiu del projecte IMAGING és avançar cap a la solució, millorant l'atenció de les persones i oferint un diagnòstic més ràpid i automatitzat sense necessitar grans recursos.

A la Fundació Probitas hem col·laborat amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), juntament amb l'Hospital de la Vall d'Hebron, l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol i les universitats brasileres UFRP i UFRN per fer possible el desenvolupament del projecte.

IMAGING és un projecte per al diagnòstic automatitzat mitjançant microscòpia de baix cost. La malària, i moltes altres malalties, es diagnostiquen majoritàriament amb un microscopi òptic. A les zones vulnerables no es disposa de suficients microscopistes que sàpiguen distingir aquests paràsits o que tinguin el suficient temps per desenvolupar la tasca. Davant d'aquesta dificultat, sorgeix la idea de digitalitzar les imatges per automatitzar el seu diagnòstic.

Amb aquest sistema, els centres d'assistència podran reduir enormement els recursos humans, econòmics i de temps per realitzar un diagnòstic amb garantia de qualitat. IMAGING pot adaptar-se per diagnosticar altres malalties que puguin distingir-se amb un microscopi. Aquells centres que disposin d'Internet podran també compartir la imatge i la notificació per enviar a hospitals, sistemes de vigilància o gestors i recollir informació epidemiològica en temps real.

Actualment ja es disposa d'un microscopi de baix cost controlat amb un telèfon mòbil que, mitjançant intel·ligència artificial, és capaç de detectar automàticament els paràsits de la malària.

Aquest projecte ens permet avançar en tres vies:

1. Facilitar el diagnòstic precoç de la malària, la tuberculosi i les malalties tropicals desateses (NTDs).
  2. Millorar el coneixement de la realitat epidemiològica de les NTDs.
  3. Desenvolupar eines per reflexionar sobre el potencial de les diferents estratègies de control a utilitzar.

La Fundació Probitas, des del programa Global Laboratory Initiative (GLI), aportem recursos tècnics i econòmics per dur a terme el projecte. El GLI és un programa propi creat el 2010 que té per objectiu reforçar les capacitats de laboratoris de diagnòstic clínic a les regions més vulnerables del món.