null Fins a 1000 milions de persones pateixen Malalties Tropicals Desateses

Fins a 1000 milions de persones pateixen Malalties Tropicals Desateses

30 de gener 2024

• El 30 de gener es commemora el Dia Mundial de les Malalties Tropicals Desateses

Les Malalties Tropicals Desateses (MTD) són una sèrie de malalties, majoritàriament contagioses, pròpies de països de clima temperat i regions aïllades i que afecten fonamentalment a persones i comunitats amb recursos econòmics i sanitaris. Es calcula que, aproximadament, mil milions de persones estan afectades per alguna Malaltia Tropical Desatesa. Aquesta xifra, no només ressalta la proporció tan significativa de la població mundial que les pateix, sinó que posa de relleu el problema de fons: les persones que contreuen aquestes patologies formen part de la població amb menors ingressos, i que habiten en les zones de menys recursos. Es tracta de ciutadans sense veu, que viuen en la pobresa i en zones rurals remotes, on aquestes malalties no són, precisament, una prioritat. El propòsit d'aquesta jornada és reflexionar sobre l'impacte sanitari i social causat per les MTD, commemorar als qui estan compromesos amb lluitar-les i reunir més suport pel seu control, eliminació i erradicació.

Des de Fundació Probitas volem reivindicar el 30 de gener, dia en què se celebra el Dia Mundial de les Malalties Tropicals Desateses. Aquesta data marca el llançament, tant del primer full de ruta de l'OMS, com de la Declaració de Londres sobre malalties tropicals desateses (MTD) de 2012.

Sí, és possible eliminar una MTD

Al llarg de 2023, sis països van aconseguir eliminar, almenys, una d'aquestes patologies. Un d'aquests països va ser l'Iraq, que es va convertir en la nació número 50 a erradicar, com a problema de salut pública, una MTD de la llista de l'OMS, concretament el tracoma, una malaltia que és la primera causa de ceguesa evitable en el món. El 2020, 600 milions de persones menys van necessitar intervencions contra les MTD respecte el 2010. Aquestes xifres demostren que és possible avançar quan s'inverteix adequadament, i que, a poc a poc, la comunitat internacional va posicionant-se en la lluita contra aquesta xacra a fi de no deixar a ningú enrere i aconseguir els objectius de salut marcats per a 2030.

“Units. Actuem. Eliminem”, lema del Dia Mundial de les MTD 2024

• Com tot repte global, la lluita contra aquestes malalties requereix un esforç conjunt per part de governs, entitats socials i de recerca, laboratoris, universitats, comunitats i la societat en general. Només units s'han aconseguit els avanços realitzats fins ara i es podran aconseguir les metes per a 2030.
  • Per això, fa falta actuar a tots els nivells: invertint en recerca, canviant polítiques sanitàries, educant i informant sobre salut a la població que pateix les malalties, millorant tractaments i diagnòstics o millorant l'accés a l'aigua i sanejament, entre altres actuacions.
  • Aquest és el camí marcat per a eliminar les MTD. En el seu full de ruta per al 2030, l'OMS s'ha proposat erradicar dues, eliminar una malaltia en 100 països i reduir en un 90% el nombre de persones que requereixen intervencions per a les MTD.

Davant les crisis: oportunitats. I aquesta crisi és una oportunitat perfecta per a aconseguir una cobertura sanitària universal en zones no prioritzades pels sistemes de salut, precisament per tractar-se de malalties pròpies de regions amb pocs recursos i baixa inversió sanitària. Així mateix, és també una finestra d'oportunitat per a integrar les MTD en els sistemes sanitaris de manera transversal, per a, tenint en compte la seva naturalesa transmissible, promoure el desenvolupament de serveis de vigilància i control epidemiològic, molt positius en cas de prevenció i resposta davant possibles pandèmies com la del COVID-19.

Fundació Probitas: treballant per l'equitat en la salut i les MTD

Fidels als nostres principis i objectius, des de Fundació Probitas treballem per a empoderar a les comunitats a través de millorar la seva salut. Estem convençuts que l'eliminació de les MTD és un motor per a una major equitat social i econòmica. Per aquest motiu, des de fa cinc anys, hem centrat part dels nostres recursos en programes de lluita contra les MTD. Entenem que, d'aquesta manera, donem prioritat a les poblacions marginades, aquelles que suporten una major càrrega de malalties, i, considerem aquest treball, avanç cap a l'equitat en la salut global.

Des del Chaco Paraguaià, on hem reforçat dos laboratoris de diagnòstic en col·laboració amb ISGlobal i el Ministeri de Salut, el testimoniatge de Jésica, una jove embarassada de set mesos reflecteix el treball de lluita contra el Chagas: “Ja no anirem a altres hospitals que queden lluny. Jo no sabia res sobre el Chagas i aquí em van dir que haig de fer-me la prova perquè això no té símptomes, no es veu i després es fa gran el cor i ja és tard. Si tinc Chagas li puc fer mal al meu bebè, a més”.

“La Jésica no sabia res de la malaltia fins que es va posar en marxa aquest projecte. Combinar activitats de prevenció a nivell comunitari amb aquelles de diagnòstic i tractament, enfortint els centres públics de salut i reforçant els laboratoris de diagnòstic, és un pilar important dels nostres projectes en terreny”, explica Anna Veiga, directora de la Fundació Probitas.

“En vista dels assoliments aconseguits a nivell internacional durant els últims anys, creiem que el control de les MTD és un objectiu possible. Serà necessari incrementar la inversió, acompanyar als ministeris de salut en les seves estratègies i fer més transversals els programes de les malalties, entre altres accions, però actuant units, aconseguirem avançar en l'eliminació de les malalties tropicals desateses”, conclou Anna Veiga.