null yakaar-migration-process

Yakaar, una mirada innovadora al procés migratori

21 de juliol 2021

• El projecte ofereix als migrants senegalesos en situació de vulnerabilitat la possibilitat de retornar al seu país d'origen per emprendre..
  • Les beques ofertes garanteixen un acompanyament complert, des de la formació a Barcelona fins a la posada en marxa del seu propi projecte empresarial al Senegal.

Fundació Probitas presenta el projecte Yakaar, el nom significa "esperança" en la llengua local senegalesa Wolof. El programa aporta una mirada innovadora al procés migratori i acompanya persones senegaleses a Espanya que desitgen retornar voluntàriament al seu país, després d'haver constatat una realitat sense futur a Europa, perquè puguin fer-ho i desenvolupar-hi un projecte emprenedor.

El projecte Yakaar, iniciat el 2019 com a prova pilot i que acaba de finalitzar la segona edició, té l'objectiu que aquestes persones puguin retornar de manera segura i digna, garantint la seva inclusió sociolaboral i l'acceptació de la seva família i comunitat.

L'aliança de Fundació Probitas amb EDUVIC, Fundació Servei Solidari, Hahatay i Jokoo, proporciona als participants del programa un acompanyament integral i continuat durant més de 2 anys a través de la "beca de formació" a Barcelona i de la "beca d'emprenedoria" al Senegal. Així, compten amb un pla de formació, suport psicosocial, ajuda logística i tècnica, a més de suport econòmic.

La directora general de Fundació Probitas, la Dra. Anna Veiga, assegura que "Yakaar és un programa pioner, una iniciativa totalment diferent per afrontar la realitat de molts migrants senegalesos a Espanya. Ens sentim molt orgullosos de poder contribuir a la millora d'oportunitats d'un col·lectiu que es troba en una situació especialment vulnerable. És realment emocionant comprovar com tornen al seu país per emprendre i convertir-se en un referent per a la seva comunitat".

Mbaye, de 27 anys i integrant de la primera edició de les beques Yakaar, va tornar al Senegal el passat estiu i actualment té en marxa el projecte que ell mateix va decidir emprendre, una granja de pollastres. Mbaye es va establir a Ziguinchor, la seva ciutat natal, des d'on assegura que "no és un procés fàcil, però estic molt content d'haver fet aquest pas per poder emprendre al meu país i, sobretot, d'ajudar a la meva família i fer que se sentin orgullosos de mi".