null world-day-for-chagas-the-silent-disease

Dia Mundial del Chagas, la malaltia silenciosa

13 d’abril 2023

• L'objectiu el Dia Mundial del 2023 és integrar l'atenció de la malaltia del Chagas a la xarxa primària de salut
  • Amb una detecció precoç es podrien reduir dràsticament les actuals 10.000 morts anuals
  • La Fundació Probitas, amb els seus projectes al Paraguai i Bolívia lluita per controlar el Chagas

Aquest any, el Dia Mundial de la Malaltia de Chagas 2023 té un lema molt clar i directe: Integrar l’atenció de la malaltia de Chagas a la xarxa primària de salut.

L'objectiu és donar més visibilitat al Chagas i elevar el nivell de consciència entre la població, ressaltar la importància de millorar la detecció precoç, aconseguir l'ampliació de la cobertura del diagnòstic i dotar d'accés equitatiu a l'atenció clínica per a Chagas.

Aquesta Malaltia Tropical Desatesa (MTD) és prevalent entre les poblacions més deprimides de 21 països d'Amèrica del Sud i Central, però cada cop es detecta més a zones d'altres continents, amb altes barreres d'accés a una atenció mèdica adequada i eficient.

Se'l denomina popularment la "malaltia silenciosa i silenciada", ja que la major part de les persones infectades són asimptomàtiques o amb símptomes molt lleus. Les baixes taxes de detecció -per sota del 10%- compliquen molt el seu tractament. Les persones afectades, a nivell global, pugen a 7 milions (el 30% de les quals desenvolupen complicacions greus si no es diagnostiquen i es tracten a temps), amb un balanç de 10.000 morts anuals. S’estima que més de 10.000 nadons neixen cada any amb aquesta infecció.

Chagas, malaltia inflamatòria i infecciosa causada per xinxes

La malaltia de Chagas és potencialment mortal, causada pel Trypanosoma cruzi. Aquest paràsit es transmet a humans per contacte amb excrements o orina de triatomins (coneguts habitualment com “xinxes”). Aquests insectes solen viure a les esquerdes de les parets o els sostres de cases de construcció deficient situades en àrees rurals o suburbanes. Els animals s'activen de nit, mosseguen les àrees exposades de la pell per, posteriorment, defecar a prop de la picada. El contagi es produeix a través de la ferida, quan la persona es grata, o també a través d’ulls o boca. Una altra possibilitat de contraure Chagas és a través del consum d'aliments contaminats amb deixalles de xinxes infectades. Finalment, també es pot transmetre mitjançant transfusions de sang o per transmissió congènita (de mare a fill) durant l'embaràs o el part.

Chagas, una malaltia curable si es detecta a temps

La infecció per Trypanosoma cruzi és curable si el tractament s'inicia poc després del contagi (en la fase aguda, en què es manifesta febre, fatiga, mal de cap, nàusees, vòmits o diarrea, entre d’altres símptomes). Per aquesta raó és tan important arribar a temps perquè aquesta malaltia tractable no s'acabi convertint en una afecció crònica (es pot arribar a manifestar entre 10 i 20 anys després de la infecció inicial), derivant en problemes cardíacs i digestius greus i fins i tot causant la mort del pacient.

Estratègies de prevenció del Chagas

La sensibilització sobre aquesta Malaltia Tropical Desatesa (MTD) és fonamental per millorar les taxes de tractament i curació precoç, així com la interrupció de la transmissió.

Les estratègies clau per prevenir la malaltia de Chagas inclouen: control de vectors (a Amèrica Llatina); anàlisi de sang, productes sanguinis i òrgans abans de transfusions i trasplantaments; i proves i tractament de nenes, dones en edat reproductiva, nadons i germans de mares infectades sense tractament antiparasitari previ.

La Fundació Probitas, compromesa amb projectes locals per controlar el Chagas

La Fundació Probitas treballa, des de fa anys, en la lluita pel control de la malaltia de Chagas a través de la col·laboració amb múltiples entitats que desenvolupen projectes locals. Posem el focus en un dels principals problemes de la malaltia: el diagnòstic. La major part de les persones infectades desconeixen que ho estan. Per això hem desenvolupat dos programes d'enfortiment de laboratoris públics de salut per al diagnòstic general de les patologies de la zona, amb un èmfasi especial en la malaltia de Chagas. Per això s'han millorat els equips de diagnòstic, s'ha capacitat el personal de salut local i s'han fet campanyes de sensibilització a nivell comunitari i escolar. Des de la Fundació Probitas col·laborem amb l'Institut de Salut Global i l'Associació Nor Sud en dos projectes de lluita contra la malaltia de Chagas al Paraguai i Bolívia, respectivament.

La Fundació Probitas forma part de la Coalició Chagas, que té per objectiu promoure l'accés al diagnòstic i el tractament de pacients amb la malaltia i accelerar els esforços per estimular la innovació en noves eines per lluitar contra el Chagas.