Per a què serveix un laboratori de diagnòstic clínic

Heu pensat mai com treballa un cos mèdic per saber com diagnosticar una malaltia? Com pren les decisions per establir el tipus de tractament a administrar al pacient? I com se'n surten a les zones del món menys afavorides per poder diagnosticar i tractar les malalties?

El laboratori clínic: per a què serveix?

La clau de tot plegat està en el laboratori de diagnòstic clínic, l'espai on es concentren els instruments necessaris per realitzar l'extracció de la mostra i el posterior anàlisi per al diagnòstic. Es tracta d'una eina primordial per a l'àrea mèdica, ja que mitjançant el laboratori es poden diagnosticar les diferents patologies i es realitzen estudis per establir el tipus de tractament que s'ha d'administrar al pacient, així com el seguiment que necessita.

A principis del segle XX, el metge recorria en rares ocasions als procediments del laboratori per diagnosticar les malalties. Ja a mitjans de segle, amb l'avanç de les tècniques mèdiques, va quedar palesa la necessitat de crear el laboratori tal com el coneixem avui dia.

Actualment, el metge segueix interpretant els resultats analítics que li dóna el laboratori que faciliten el diagnòstic, tractament i seguiment de les malalties.

El laboratori clínic a les zones desfavorides

A països en desenvolupament o infradesenvolupats, un laboratori de diagnòstic clínic pot quedar reduït a un petit local on es poden fer aquelles extraccions més senzilles i urgents, a més dels reactius i productes bàsics que permetran realitzar l'examen complet. Així i tot, qualsevol petit espai que faci la funció de laboratori pot ser essencial per al tractament i prevenció d'epidèmies i malalties transmissibles a zones desfavorides, com és el cas del VIH, la tuberculosi, el paludisme, el dengue o la febre groga, entre d'altres.

Entitats com la Fundació Probitas han entès la vital importància de millorar les infraestructures dels laboratoris de diagnòstic en aquestes zones. Algunes actuacions que s'hi duen a terme, a través de diferents programes, és la redistribució d'espais, la millora de les instal·lacions, la dotació d'aigua potable o la formació del personal sobre gestió de laboratori, manipulació i conservació de mostres biològiques, control de qualitat, interpretació clínica dels resultats i gestió de les analítiques obtingudes.

Probitas i alguns exemples del programa GLI: un reforç als laboratoris bàsics de diagnòstic de Ghana i Equador

A través del programa propi Global Laboratory Initiative (GLI), la Fundació Probitas té en funcionament cinc projectes amb l'objectiu de reforçar laboratoris bàsics de diagnòstic clínic a les regions més desfavorides del planeta. Ho fa a través de la rehabilitació d'espais i infraestructures bàsiques, la dotació d'equips de laboratori, la formació del personal local i l'enfortiment de la capacitat resolutiva i la gestió de laboratori.

Després d'una primera experiència pilot a Bamako, la Fundació està treballant en la millora del laboratori clínic del Maternal and Child Health Hospital,localitzat a la ciutat de Kumasi, al centre-sud de Ghana. L'objectiu és millorar el servei de diagnòstic clínic, optimitzant d'aquesta manera el maneig de les patologies més prevalents i els embarassos de risc d'aquest hospital matern-infantil, que és l' únic centre especialitzat en el tractament de la malnutrició infantil de la regió.

El tercer projecte GLI, el GLI-Equador, s'està impulsant juntament amb l'ACNUR / UNHCR, a l'Hospital General de la Província Marco Vinicio Iza, Lago Agrio (Sucumbíos, Equador) i al subcentre de Salut de Puerto El Carmen, localitzat a una zona de difícil accés i amb un reduït desenvolupament socioeconòmic. Una situació de vulnerabilitat que empitjora pel fet de ser una població receptora de refugiats que fuig del conflicte armat de Colòmbia. L'objectiu dissenyat per l'ACNUR / UNHCR i Probitas consisteix a cobrir les necessitats socials i sanitàries bàsiques de la població local i refugiada mitjançant l'ampliació i millora dels serveis socials i de salut, millorant la capacitat de diagnòstic clínic de les malalties de transmissió sexual, entre aquestes el VIH/SIDA, donada l'alta taxa de prevalença a la regió.

link_newletter

Subscribe to our newsletter