null the-probitas-foundation-with-the-world-neglected-tropical-diseases-day-ntd-

La Fundació Probitas, amb el Dia Mundial de les Enfermetats Tropicals Desateses (ETD)

26 de gener 2023

• Les ETD són un grup de 20 malalties provocades per fongs, paràsits, virus i bacteris (excepte la mossegada de serp)
  • 1.700 milions de persones pateixen les ETD a tot el planeta.
  • La Fundació Probitas dona suport activament a iniciatives que lluiten contra aquest tipus de malalties, a través dels seus programes internacionals GLI i PCI.

Des de fa dos anys, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va establir el 30 de gener com a Dia Mundial de les Malalties Tropicals Desateses (ETD). Les ETD recullen sota un mateix paraigua un grup de malalties amb característiques comunes: són debilitants, sovint cròniques i tradicionalment ignorades per governs, investigadors, donants i la societat en general per afectar les poblacions més pobres (d'aquí la seva denominació de “desateses”). Amb totes les activitats que es fan a nivell planetari, es persegueix l'objectiu de controlar, eliminar i eradicar aquestes malalties, per millorar el benestar i les expectatives de futur de les persones que les pateixen.

Encara avui dia, 1.700 milions d'habitants continuen patint les ETD. El camí recorregut és prometedor, ja que a la darrera dècada fins a 47 països ja han eliminat totalment alguna d'aquestes malalties. Però encara queden molts èxits per assolir, tant en la prevenció com en el diagnòstic i el tractament de les ETD. A nivell preventiu, una millora substancial de la salubritat de l’aigua i l’accés a sanejament adequat contribuirà de forma eficaç en la disminució de la incidència de les ETD. A nivell assistencial, la millora de l'accés a l'atenció de salut de la població és la millor arma per combatre eficaçment les ETD. El dengue, el Chagas, el Zika, la lepra o la ràbia són algunes de les 20 malalties tropicals desateses contra les quals es lluita en un front comú des de l'OMS.

La Fundació Probitas, treballant activament des del 2018  contra les ETD

A la Fundació Probitas ja portem un lustre recolzant, a nivell internacional, iniciatives per combatre i reduir dràsticament les ETD. A través dels seus programes “Global Laboratory Initiative” i Programa de Cooperació Internacional, la Fundació Probitas treballa per equilibrar les desigualtats en matèria de salut del planeta. Així, ja sigui reforçant la capacitat de diagnòstic clínic als centres de salut o impulsant projectes de salut comunitària, des dels programes de la Fundació lluitem contra les ETD enfortint els sistemes de salut públics i comunitaris dels països on treballem.

Les nostres iniciatives tenen en comú la finalitat de millorar les condicions de vida i l'accés a la salut de les poblacions més vulnerables que viuen en zones remotes del planeta, amb escassetat de recursos. D'aquesta manera, des de la nostra organització, d'entre les 13 metes incloses a l'objectiu 3 (Salut i Benestar), ens hem focalitzat en el treball per assolir la meta 3:  “Per 2030, posar fi a les epidèmies de la SIDA, la tuberculosi, la malària i les malalties tropicals desateses i combatre l'hepatitis, les malalties transmeses per l'aigua i altres malalties transmissibles”.

Creiem que la lluita contra les ETD farà avançar notablement l'agenda dels ODS en tota la seva amplitud i diversitat ja que, encara que les ETD són especialment importants per al compliment de l'objectiu sanitari (ODS 3), també afecten i es veuen afectades per altres objectius com posar fi a la pobresa i la fam o garantir la disponibilitat d'aigua i sanejament per reduir les desigualtats.

Al llarg dels cinc darrers anys hem donat suport a projectes comunitaris de lluita contra el dengue, la leishmaniosi, el Chagas, el tracoma, els paràsits intestinals, el pian i altres ETD. Ho hem fet de la mà dels ministeris de salut dels països on treballem i en col·laboració amb entitats de cooperació internacional. Hem millorat laboratoris clínics que ajuden a diagnosticar aquestes i altres malalties i hem donat suport a projectes de recerca que lluiten contra les ETD.

Aquest és el gra de sorra que des de la Fundació Probitas, aportem un any més, al Dia Mundial de les Malalties Tropicals Desateses perquè els desequilibris entre poblacions del món es vagin reduint i millori el nivell de benestar global del planeta.