null probitas-foundation-starts-an-educational-intervention-program-with-dogs-1

Fundació Probitas engega un programa d’intervenció educativa amb gossos

24 de novembre 2022

La Fundació Probitas, dins del seu esperit innovador, ha iniciat una proba pilot amb gossos, amb l’objectiu de millorar l’ambient entre els joves i ser un element de pacificació i progressió en el benestar emocional dels participants.

El passat dijous 17 de novembre es va presentar la iniciativa d’intervenció educativa amb gossos, que la Fundació Probitas està duent a terme a l’Institut Salvador Espriu de Salt. D’aquesta manera es va iniciar la primera fase de la intervenció educativa amb cans amb la participació de joves, gossos i educadors.

Programa educatiu amb cans de vuit mesos de durada

Avui tindrà lloc la sessió inaugural, amb la participació de dos grups de 10 joves cadascú, sobre els quals es realitzarà un acompanyament socioeducatiu en sessions mensuals (amb una durada d’una hora per trobada). Les sessions seran guiades per dos educadors (el referent de la entitat Casal dels Infants i el de CTAC Girona, que acompanya els gossos). Així, el programa de 26 sessions totals -13 per grup-, s’allargarà durant tot el curs acadèmic 22-23 (de novembre a juny).

El projecte se centra en intervencions educatives amb gossos i adolescents de l’Institut Salvador Espriu de Salt. L’objectiu és el de crear un espai de recolzament emocional que els ajudi a millorar les seves habilitats socials, educatives i relacionals, amb el gos com a suport clau. El vincle entre els joves i el cans és la base que serveix per involucrar-los en el projecte, cridant la seva atenció de forma innovadora i despertant el seu interès i motivació.

Els cans com a eina d’integració social i pacificadora

Els gossos d’intervenció es comporten de manera equilibrada, sensible, alegre, atenta i molt afectuosa. Sempre estan a disposició dels altres i són molt proactius a l’hora interactuar. La intervenció educativa amb gossos afavoreix el desenvolupament cognitiu, emocional i físic dels joves participants en el programa. Gràcies a la seva companyia pateixen menys estrès i se senten més feliços, fet que redunda en una millora substancial de la seva autoestima i seguretat. Durant tot el programa els educadors fan seguiment dels joves per determinar si milloren emocionalment, generant un ecosistema de tranquil·litat i col·laboració.

La relació que s’estableix entre l’adolescent i l’animal afavoreix que els joves es mostrin més oberts i tinguin una actitud més positiva; els fa adquirir un major nivell de responsabilitat i disposar d’una major competència social.

Per aquestes dues poderoses raons, les intervencions assistides amb gossos són un recurs altament eficaç per millorar el benestar personal dels participants en el programa (ajuda els adolescents a dominar emocions fortes i a sobreposar-se a baralles i situacions conflictives). Els gossos esdevenen un contrapunt crític, ja que no responen a les conductes agressives dels joves i, amb la seva interacció, tendeixen a modificar una conducta inadequada per una altra de més equilibrada i afable. Els cans contribueixen de forma decisiva a fomentar una energia positiva en l’ambient, eliminant la tristesa i les sensacions de por i amenaça. Els animals funcionen com a eines poderoses d’estabilització de conducta.