El govern incompleix el compromís d'acollida de refugiats

El dimarts 26 de setembre es va complir la data màxima que havia marcat la Unió Europea (UE) als seus països membres per acollir un total de 160.000 refugiats provinents de Grècia i Itàlia en un període de dos anys. Lamentablement, en alguns països la xifra no arriba a les 45.000 persones. En concret, a Espanya només han arribat 1.980 refugiats de les més de 17.337 persones que el Govern es va comprometre a acollir, la qual cosa representa només un 11% dels refugiats. Des de la presidència es justifiquen al·legant que no totes les persones complien amb els requisits que se'ls demanava per ser acollits i que el sistema establert per la UE era complex i no facilitava el procés.

Espanya, però, no és l'únic país membre de la UE que no ha complert amb el compromís d'acollida, ja que alguns països només han acollit el 30% dels sol·licitants. Davant aquesta situació, algunes onegés com per exemple la plataforma Stop Mare Mortum, denuncien la falta de voluntat política dels estats membres i han presentat al Tribunal Suprem una demanda contra el Govern espanyol per incomplir les quotes d'admissió de refugiats a les quals es va responsabilitzar. Per la seva banda, Oxfam Intermón també ha presentat una denúncia al Govern espanyol per l'incompliment de la promesa d'acolliment de refugiats i en la qual li demana que "protegeixin els drets de les persones obligades a fugir dels seus països i que es comprometin a assegurar vies segures i legals per a les persones desplaçades que estan arribant a Europa".

El suport de Probitas en matèria de refugiats
Des del 2016 la Fundació Probitas ha impulsat iniciatives de suport a les persones refugiades que es veuen obligades a fugir del seu país d'origen i a deixar-ho tot enrere. Les darreres dades que es tenen del mes de juny situen en 22,5 milions els refugiats, segons ACNUR. Davant la preocupant xifra i que, lamentablement no deixa d'incrementar, Probitas ha desenvolupat programes de suport a les persones refugiades. Els projectes que ha dut a terme en matèria de refugiats i que ja han finalitzat són els següents:

• Dotar de serveis mèdics especialitzats i hospitalaris urgents per a l'atenció de malalties cròniques greus en la població refugiada al Líban pel conflicte de Síria. Aquest és un projecte que es va treballar conjuntament amb l'Agència de Nacions Unides pels Refugiats de Palestina a l'Orient Pròxim, UNRWA. La finalitat del projecte era millorar la cobertura dels serveis sanitaris als quals pot accedir la població desplaçada pel conflicte i d'aquesta manera poder oferir atenció i tractament a malalties cròniques i agudes molt greus. Els beneficiaris van ser població refugiada síria identificada per patir malalties cròniques greus.

• Contribuir a la protecció internacional dels refugiats a Etiòpia assegurant l'accés als serveis bàsics essencials en els camps. Durant la posada en marxa del projecte, Probitas juntament amb ACNUR, van intentar millorar la situació nutricional dels nens i nenes menors de 5 anys, embarassades i lactants en 5 camps de refugiats somalis i eritreos. Es van beneficiar directament 10.046 refugiats.

• Un altre dels projectes als quals Probitas va donar suport és al nord de Grècia on juntament amb Save The Children van promoure una iniciativa per protegir i recolzar les pràctiques d'alimentació del lactant i nens petits en emergència, així com també, donar resposta a les necessitats nutricionals de les mares i nounats, fins als 2 anys que es troben en els camps de refugiats de Grècia. Els beneficiaris directes van ser 2.083 mares i infants.

• També a Grècia però amb la col·laboració de Médicos del Mundo Espanya (MdM) van treballar amb un projecte amb la finalitat de promocionar el dret a la salut i a la dignitat humana dels refugiats i migrants. 1.000 migrants i refugiats que arribaven a Grècia en van ser els principals beneficiaris.

• El darrer projecte que Probitas a dut a terme a Grècia -Atenent les necessitats de salut a Grècia- té com a objectiu general contribuir a la cobertura de les necessitats de serveis bàsics de salut i suport psicosocial de la població migrant del país. Ha sigut una iniciativa realitza amb Cruz Roja Española.

• La implementació d'activitats relacionades amb aigua, sanejament i higiene són les accions fonamentals d'uns dels programes que Probitas, juntament amb Oxfam Intermón, van posar en marxa al Líban amb la finalitat de proporcionar accés bàsic a instal·lacions sanitàries. Més de 4.880 refugiats sirians van ser beneficiaris directes.

• La darrera iniciativa que va duu a terme va ser quan Probitas va donar suport als dinars escolars que oferia el World Food Program al Líban. Més de 550 nens i nenes van ser beneficiaris del projecte i els quals van poder millorar el seu estat nutricional, reduint també, l'absentisme escolar.

Malgrat que aquests projectes ja estan finalitzats, la Fundació ha considerat convenient seguir contribuint amb iniciatives que busquen millorar les condicions de vida i retornar la dignitat a les persones refugiades. Per aquest motiu, Probitas dóna suport a un programa al Txad que pretén millorar les condicions de vida de la població refugiada sudanesa. Aquest programa es duu a terme amb ACNUR i amb l'Agència Asturiana de Cooperació al Desenvolupament en 4 camps de refugiats de l'est de Txad. Es pretén beneficiar directament a 170.726 refugiats i refugiades sudanesos.

D'aquesta manera, i en línia amb els valors que la Fundació promou ha seguit recolzant un any més projectes de sanejament, nutrició i salut física i mental amb l'objectiu d'afavorir les condicions de vida de les persones refugiades.

link_newletter

Subscribe to our newsletter