null ISS

La Fundació ISS ‘Una Sonrisa Más’ i la Fundació Probitas impartiran formació d'auxiliar d'infermeria a 29 joves de zones rurals de Guatemala

22 de febrer 2024

• El projecte, denominat “Becas Una Sonrisa Más”, es desenvoluparà durant 2024 i 2025, i comptarà amb una aportació de 60.000 euros per part de la Fundació ISS
  • Per part seva, la Fundació Probitas aportarà el seu coneixement sobre el terreny i la seva experiència en projectes de salut comunitària
  • El programa persegueix un doble propòsit: facilitar la formació sanitària a les beneficiàries perquè puguin accedir a una ocupació digna i donar resposta a les necessitats sanitàries de les zones rurals capacitant al talent local

Barcelona, 22 de febrer de 2024.- La Fundació ISS ‘Una Sonrisa Más’ ha signat un acord de col·laboració amb la Fundació Probitas amb l'objectiu de facilitar una ocupació digna en l'àmbit de la salut a persones de comunitats vulnerables de Guatemala, especialment dones. La iniciativa, denominada “Becas Una Sonrisa Más”, i que s'implementarà en aliança amb l'Escola d'Infermeria de FUNDAP de Quezaltenango, promourà la capacitació d'un total de 29 joves que, gràcies a aquestes ajudes econòmiques, podran formar-se i obtenir el certificat oficial d'auxiliar d'infermeria.

El projecte, que es desenvoluparà durant els cursos 2024 i 2025, comptarà amb una aportació de 60.000 euros per part de la Fundació ISS, destinada a cobrir les despeses de matrícula, quota mensual, uniformes i suport per a manutenció durant el curs de formació, la durada de la qual és d'un any. La Fundació Probitas, amb una àmplia experiència en la gestió de projectes de salut internacional des de 2008, desenvoluparà el programa de formació juntament amb FUNDAP.

El curs d'auxiliar d'infermeria dotarà a les joves becades dels coneixements necessaris per a exercir en el camp de la salut, amb especial atenció a la salut comunitària i l'especialitat materno-infantil. A més, realitzaran un programa de pràctiques en les seves comunitats d'origen. Finalment, rebran acompanyament per a la seva inserció laboral i se'ls facilitarà el contacte amb entitats i empreses de l'àmbit sanitari.

En paraules d'Eulalia Devesa, directora de Responsabilitat Social Corporativa a ISS Espanya, “aquesta iniciativa contribuirà a la millora de la qualitat i la cobertura dels serveis de salut de Guatemala, a través de la capacitació de joves de l'àrea rural, sobretot dones, amb recursos econòmics limitats, i mitjançant un mecanisme de beques que els permetrà millorar les seves perspectives laborals i trencar el cicle de pobresa”.

Per part seva, Anna Veiga, directora general de la Fundació Probitas, ha apuntat que “el projecte té un efecte multiplicador en aquesta regió rural, ja que les graduades podran contribuir al creixement econòmic i social de les seves comunitats a través del seu treball en el sector de la salut”.

Escassetat de personal sanitari

Guatemala presenta importants mancances de personal sanitari en diferents àrees de la salut, tant entre el personal mèdic com el d'infermeria. Concretament, el personal d'infermeria presenta una proporció de sis treballadors per cada 10.000 habitants, molt per sota de la mitjana de la regió. Aquest personal es concentra en les àrees urbanes, dificultant l'accés als serveis mèdics en les àrees rurals. A més, els centres de formació són gairebé inexistents en les zones rurals.

A l'escola d'Auxiliars d'Infermeria de FUNDAP, el perfil d'estudiant d'infermeria correspon a una dona d'entre 18 i 20 anys i sense ocupació. Concretament, el 46% de les estudiants no compta amb un treball que els permeti sufragar les despeses dels seus estudis. “Davant aquest context, el programa de beques no sols enforteix l'accés a oportunitats formatives en l'àmbit de la salut i, com a conseqüència, la incorporació laboral en aquest camp, sinó que busca reduir les desigualtats i contribuir al sistema sanitari guatemalenc”, ha conclòs Devesa.

Sobre ISS

ISS Espanya forma part de la multinacional danesa Grup ISS, els ingressos del qual el 2022, a nivell internacional, van ascendir a 9.520 milions d'euros. ISS Espanya, present al país des de fa més de 20 anys, aposta per la creació d'entorns de treball més eficients amb l'objectiu de contribuir al benestar de les persones i adaptant-se a les seves necessitats. Amb un equip humà format per gairebé 30.000 col·laboradors, la companyia és actualment líder en la integració de serveis, oferint serveis de neteja, serveis tècnics i workplace a clients de diferents sectors tant públics com privats.

Sota la seva estratègia OneISS, i des del seu compromís per connectar a persones i llocs per a contribuir a un món millor, ISS impulsa el benestar de les persones, minimitzant l'impacte en el medi ambient. En associació amb els seus clients, ISS dona vida a tot això a través d'una combinació única de dades, coneixement i excel·lència en el servei en oficines, indústries, hospitals i altres espais a tot el món.

Sobre Fundación Probitas

La Fundació Probitas contribueix des de 2008 a millorar la salut, el benestar i la igualtat d'oportunitats de persones en situació de vulnerabilitat a nivell local i internacional. En l'àmbit internacional, Probitas desenvolupa programes que reforcen les capacitats dels sistemes públics de salut en països amb escassos recursos sanitaris.