Curs d'implementació del Soft-GLI

• La Fundació Probitas rep a dos membres del personal del centre de salut Valentin de Pablo de Bamako per formar-los en el sistema informàtic de gestió de dades del laboratori
Els dies 20, 21 i 22 de novembre la Fundació Probitas ha rebut la visita del director del Centro Valentín de Pablo, el Dr. Boré Hssane i la responsable del laboratori del mateix centre, la Sra. Djenebou Mariko. Tots dos formen part del personal del centre de salut Valentín de Pablo situat al barri Téléphone sans fils (TSF), un dels barris més vulnerables de Bamako, la capital de Mali. El motiu de la visita ha sigut oferir-los una formació avançada en la gestió i el maneig de dades del laboratori a través del software informàtic –Soft-GLI– un programa desenvolupat per a informatitzar la gestió dels laboratoris GLI. A partir d'aquest programa es poden fer peticions analítiques, validació de resultats, supervisió d'stocks, consultar l'historial de laboratori dels pacients, obtenir la base de dades, etc). Aquest sistema els permetrà millorar la qualitat d'atenció als pacients i la rapidesa en aportar solucions a les necessitats que els sorgeixin.

El programa, a banda de facilitar la gestió del laboratori, permetrà obtenir dades epidemiològiques de la població de manera automàtica i fer prediccions de l'evolució de la salut d'aquesta població per tal de poder prendre decisions en l'àmbit de la salut pública.

El tercer dia el Dr. Boré i la Sra. Djenebou, juntament amb una part de l'equip de Probitas van anar a visitar la planta de Biomat de Grifols, situada a Parets del Vallès. Allí van poder conèixer i veure in situ com es realitza el control de seguiment del plasma des que arriba a les instal·lacions (provinent dels Estats Units i d'altres punts del territori espanyol i Europeu) fins que s'envia a l'Institut Grifols on es continua el procés de fraccionament i l'obtenció dels productes finals.

El context del centre de salut de Bamako
L'any 2004, davant la insuficiència dels serveis de l'Estat, alguns ciutadans de la comunitat van crear proactivament la Mutuelle Benkan, una agrupació sense ànim de lucre que, gràcies a les quotes dels seus membres, executa accions d'interès general per millorar la qualitat de vida dels seus habitants. Una d'aquestes es realitza al centre de salut Valentín de Pablo, alineat amb els programes del Ministeri de Salut i de Desenvolupament Social, que centra la seva activitat en l'atenció primària de salut, l'assistència al part i el programa de vacunació infantil.

Aquesta situació és la que va portar a la Fundació Probitas a intervenir per a millorar les condicions d'atenció sanitària del centre de salut. Al llarg dels anys d'implicació, el GLI-Bamako ha donat la possibilitat a la població vulnerable del barri d'accedir del dret a la salut de qualitat gràcies a la millora del diagnòstic clínic del centre. A més a més d'aquesta vessant sociosanitària, tal com expressa el Dr. Boré, el GLI ha ofert la possibilitat de millorar la infraestructura del centre i la formació del personal per brindar una atenció mèdica de qualitat i respondre amb eficàcia a la política nacional de salut.

La situació actual
Actualment, el centre de salut Valentín de Pablo es pot considerar un centre autosuficient, el qual ja ha triplicat el nombre de vacunacions infantils, ha incrementat en un 12% el nombre d'embarassades ateses i en un 25,2% les consultes mèdiques. En termes de sostenibilitat, Probitas ha facilitat la instal·lació d'energia fotovoltaica que ha permès rebaixar la factura de la llum i invertir més en altres despeses del laboratori. Pel que fa al sanejament s'ha construït clavegueram i s'ha pavimentat un sector del barri TSF amb la participació comunitària. Finalment, també s'han dut a terme activitats comunitàries de sensibilització i d'educació per la salut.

Téléphone sans fils
El Centre Valentín de Pablo és on es va posar en marxa el primer programa GLI (Global Laboratory Initiative) de la Fundació Probitas l'any 2012. El que va portar a la seva execució van ser les precàries condicions de la zona en termes de salut d'aleshores. Téléphone sans fils és un barri d'aproximadament 15.000 habitants, on la població viu sense accés a aigua potable, electricitat i canalització d'aigües residuals. Aquestes condicions d'insalubritat afavoreixen la transmissió de malalties infeccioses, especialment respiratòries, cutànies i digestives. L'acompanyament de Probitas al llarg d'aquests anys ha fet que el centre de salut de Bamako sigui cada vegada més autosuficient i deixi de dependre progressivament del suport de la Fundació.

link_newletter

Subscribe to our newsletter