null dia-mundial-chagas-2021

Proporcionar atenció integral per a afectats per la malaltia de Chagas

14 d’abril 2021

• Fundació Probitas s'uneix a la campanya del #DiaMundialChagas "Tot el que necessitem és la teva atenció"
  • La malaltia de Chagas afecta a més de 6 milions de persones
  • El 2020 s'han posat en marxa 4 projectes a Bolívia, Argentina i Nicaragua

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) va aprovar el 2019 la petició de la Federació Internacional d'Associacions de Persones Afectades per la malaltia de Chagas (FINDECHAGAS) per denominar el 14 d'abril com el Dia Mundial del Chagas per tal de reivindicar la necessitat de proporcionar una atenció integral a les més de 6 milions de persones que pateixen una de les malalties més desateses de la planeta, segons l'OMS.

Fundació Probitas s'uneix a aquest dia mundial per donar visibilitat i sensibilitzar sobre el Chagas, una Malaltia Tropical Desatesa (ETD), amb l'objectiu de continuar millorant la detecció precoç, aconseguir ampliar la cobertura diagnòstica i l'accés equitatiu a l'atenció clínica integral per la malaltia de Chagas a poblacions vulnerables.

La fundació, que forma part de la Coalició Chagas, dóna suport a projectes de cooperació per a l'eliminació de la malaltia a Bolívia, Argentina i Nicaragua, arribant a 20.000 beneficiaris directes el 2020. A Bolívia, Fundació Probitas treballa amb la Fundació Intercultural NorSud en un projecte que lluita contra el Chagas a la regió endèmica del Chaco per reduir la seva incidència. Mitjançant aquesta aliança s'ha aconseguit implementar un model de prevenció participatiu reforçant els serveis de salut amb capacitats de prevenció, detecció precoç, diagnòstic, tractament i seguiment de pacients.

D'altra banda, a l'Argentina la fundació ha impulsat, juntament amb Fundació FIPEC, la utilització d'innovadores tècniques de biologia molecular per al diagnòstic precoç de sífilis i malaltia de Chagas congènita enfocat en el control de les malalties de transmissió materno-infantil. A més, s'ha aconseguit conèixer la càrrega d'aquestes infeccions en població vulnerable atesa en centres públics amb l'objectiu de poder facilitar als habitants les millors opcions terapèutiques.

En el marc de la col·laboració de Fundació Probitas amb la OMS en la malaltia de Chagas, l'activitat s'ha focalitzat en el diagnòstic, la recerca activa de casos, i el tractament i interrupció de la transmissió materno-infantil, a més de reforçar el sistema de control de qualitat dels laboratoris.

Des de FINDECHAGAS senyalen que, davant l'arribada de la Covid-19, "les persones afectades per Chagas hem estat més vulnerables i, a més, els programes d'atenció dels serveis de salut també han reduït la seva capacitat d'atendre'ns a causa dels esforços concentrats en la resposta a la pandèmia. La malaltia pot causar complicacions molt greus si no es diagnostica i tracta a temps, arribant a afectar les capacitats per portar una vida laboral, social i familiar saludable, pel que ens sembla molt important que s'ampliï la formació i sensibilització dels treballadors dels centres de salut més propers a les comunitats rurals i urbanes més afectades per la malaltia".