null world-water-day

Dia Mundial de l'Aigua

22 de març 2023

• La Fundació Probitas treballa per proveir d'aigua potable a part dels 2.000 milions d'habitants que encara no hi tenen accés.
  • L'ONU organitza, per primer cop en 50 anys, la Conferència Mundial sobre l'Aigua.

El 1993 es va establir el Dia Mundial de l'Aigua (22 de març) per crear consciència i buscar solucions a una crisi que manté 2.000 milions de persones sense accés a aigua potable.

El 2015, el món es va comprometre a través dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, concretament amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 6 a proporcionar aigua i sanejament segurs per a tothom el 2030.

En aquest moment, estem molt lluny de complir aquest ODS per al 2030 ja que són milers de milions de persones i innombrables escoles, empreses, centres de salut, granges i fàbriques les que no disposen d’aigua potable ni banys que necessiten.

Per accelerar aquest canvi i assolir l'objectiu proposat cal més acció. Per aquest motiu, aquest 2023, des de les Nacions Unides, s'ha organitzat una Conferència Mundial sobre l'Aigua, el primer esdeveniment d'aquest tipus en gairebé 50 anys.

L'accés a l'aigua i el sanejament és un pilar fonamental per assolir l'ODS 3 de salut per a tothom. Sense aigua no hi ha salut. Són molts els projectes en què la Fundació ha col·laborat per facilitar aquest accés a l'aigua, des de projectes de construcció de pous a la instal·lació de dipòsits d'aigua a centres de salut. De la instal·lació de bombes solars als pous per facilitar el treball de les dones i els nens i nenes de comunitats a la construcció de punts d'higiene en zones aïllades per prevenir les malalties infeccioses en general i les malalties tropicals desateses en particular (ETD) .

La lluita contra aquestes ETD representa una de les principals línies de treball de la Fundació, particularment pel que fa a la prevenció. En aquest sentit, la millora de la situació d’accés de les comunitats a l’aigua i sanejament resulta un dels sectors d’intervenció més representatiu dels nostres projectes de col·laboració en ETD. D'aquesta manera ho entén l'OMS en la seva estratègia de combat contra les ETD, on l'accés a l'aigua i el sanejament resulta com un eix principal de lluita per al control d'aquestes malalties.

Així, entre altres projectes realitzats al llarg dels darrers anys, des de la Fundació, hem col·laborat en la construcció de punts d'higiene en comunitats aïllades de l'Amazònia colombiana o en la instal·lació de dipòsits d'aigua a centres de salut del chaco paraguaià. De la mateixa manera properament iniciarem projectes a Etiòpia, República Democràtica del Congo o Sierra Leone en què la lluita contra les ETD passa per la millora de l'accés a l'aigua de les comunitats afectades.

Estem convençuts que aquest accés a l'aigua és una eina transversal que millora no només el control de les ETD que combatem sinó la salut global de les comunitats on treballem i per les quals treballem.