null humanitarian-assistance-2021

La Fundació Probitas, compromesa amb l'assistència humanitària

19 d’agost 2021

Aquest 19 d'agost, Dia Mundial de l'Assistència Humanitària, Fundació Probitas agraeix a tots els professionals de la salut i de l'educació, al personal dels menjadors escolars, educadors socials i a les persones voluntàries sobre el terreny que, amb la seva dedicació, talent, esforç i il·lusió, han contribuït a consolidar els seus programes d'ajuda dirigits a col·lectius vulnerables, fins i tot en els moments més difícils, com l'emergència sanitària de la Covid-19.

La commemoració d'aquest dia té lloc en un moment en què el món manté la seva lluita contra la pandèmia, i per això la fundació vol posar en valor els obstacles afegits als quals s'enfronten aquests professionals.  Fundació Probitas, conscient de la rellevància de comptar amb aquests herois i heroïnes de carn i ossos, rendeix tribut als treballadors humanitaris que han dedicat el seu esforç a combatre i prevenir nous contagis per Covid-19 i que han contribuït al benestar dels qui més ho necessiten en aquesta crisi sanitària, social i econòmica.

Tot i que els efectes de la pandèmia continuen presents en la vida diària de les persones, Fundació Probitas ha seguit donant suport als col·lectius més vulnerables, amplificant la seva acció per arribar al màxim de persones en un moment en què la pobresa infantil a Espanya ha augmentat considerablement. Ha estat un gran repte que la fundació ha pogut afrontar gràcies a un sistema que ha desenvolupat en els últims 11 anys i que es basa en el treball en xarxa i el contacte directe amb els serveis socials i les entitats locals, coneixedors de primera mà de les diferents històries personals i dels llocs on implementa els seus programes.

Entre tots aquests projectes, destaca la iniciativa RAI ESO "Mengem junts", un programa pioner impulsat per Fundació Probitas ja el 2018 que ofereix un recurs socioeducatiu a alumnes de secundària en situació de vulnerabilitat. En acabar l'horari lectiu, es realitzen en un espai de protecció activitats socioeducatives, esportives i de reforç escolar i es proporciona un àpat equilibrat. D'aquesta manera, es fomenta també la integració i el sentiment d'inclusió dels joves en el seu entorn escolar. Actualment, aquesta iniciativa està present a 12 municipis de les províncies de Barcelona i Girona que donen cobertura a més de 900 adolescents en 18 grups. Gràcies precisament al sistema de treball en xarxa de la fundació, aquest projecte es va mantenir actiu des del primer dia de confinament domiciliari, el març de 2020.

Raúl García, director del Centre Obert Rialles (Obra social Maristes Catalunya) amb el qual col·labora la fundació per a la gestió de dos grups de RAI ESO de Santa Coloma de Gramenet, (Barcelona), destaca que l'acció coordinada i immediata ha estat clau per assegurar l'assistència en tot moment. "Aquesta etapa ha permès enfortir el vincle amb els adolescents, que resulta essencial perquè se sentin integrats i es mostrin receptius, i també amb les seves famílies. El confinament va ser dur per a tots, però va afectar especialment a la salut mental de joves que viuen en situacions molt precàries i que no comptaven ni amb l'espai ni amb els mitjans tecnològics necessaris per a seguir les classes o mantenir-se ocupats", afegeix. Raúl remarca que, per a la majoria d'ells, seguir comptant amb el suport de RAI ESO durant aquests mesos ha estat "essencial per mantenir les esperances en el seu projecte de futur".