RAI_nutritional_AID_banner

RAI_Nutritional_Aid

RAI Ajudes menjador

Amb la crisi econòmica s'ha produït un increment substancial en la demanda d'ajuts menjador, amb l'emergència de nous col·lectius i perfils familiars amb necessitat de suport econòmic per a l'alimentació dels seus fills/es. La regulació i la gestió dels ajuts comporta rigideses administratives que, moltes vegades, no permeten donar resposta a les necessitats de les famílies que necessiten els ajuts. La situació s'agreuja a partir dels 12 anys amb l'entrada a l'ESO, ja que arrel de la compactació de la jornada escolar en els instituts públics de secundària, s'han tancat els menjadors de secundària i els alumnes perden el dret a percebre ajuts de menjador.

Infantil i Primària

Objectiu
L'objectiu principal de les ajudes menjador a primària és disminuir el risc de malnutrició infantil a través del suport integral a l'alimentació dels menors més vulnerables. En concret, es busca:

• Ajudar a garantir un àpat saludable al dia als infants en risc a través del seu accés al menjador escolar.
  • Educar en hàbits saludables tant als menors com a les seves famílies.
  • Disminuir l'índex d'absentisme escolar i abandonament prematur dels estudis.

Perfil dels beneficiaris
El programa es dirigeix a infants de 3 a 12 anys escolaritzats en l'educació infantil i primària (principalment en escoles públiques d'alta complexitat) i que es troben en alguna de les següents situacions:

1. Menors i famílies que sí compten amb l'ajut al menjador però que no poden fer front al copagament i que es veuen obligats actualment a compactar l'ajut.
  2. Menors i famílies que han demanat l'ajut però no l'han rebut malgrat presenten dificultats econòmiques i/o socials.
  3. Menors i famílies que no han demanat l'ajut al menjador però que l'escola detecta que sí el necessiten.

Un tret distintiu del programa és que és el director de l'escola, qui conjuntament amb serveis socials, selecciona els possibles beneficiaris de les ajudes menjador.

Durant l'any 2020, 5.477 menors de 195 escoles han rebut l'ajut de la Fundació Probitas.

Llocs d'intervenció

En l'any 2020 els ajuts al menjador a escoles d'infantil i primària es porten a terme en 4 comunitats autònomes diferents (Catalunya, Madrid, Múrcia i València), en 58 municipis:
Aitona, Alcalá de Henares, Alcarràs, Alfarràs, Archena, Badalona, Badia del Vallès, Balenyà, Barberà del Vallès, Barcelona, Calldetenes, Canovelles, Centelles, Ceutí, Cornellà de Llobregat, Granollers, Gurb, l'Hospitalet de Llobregat, La Granada, La Llagosta, Les Masies de Voltregà, Lleida, Madrid, Manresa, Mataró, Mollet, Montcada i Reixac, Montesquiu, Montornès del Vallès, Múrcia, Olost, Oristià, Parets del Vallès, Perafita, Prats de Lluçanès, Reus, Roda de Ter, Rubí, Sabadell, Salt, Sant Adrià de Besòs, Sant Bartomeu de Grau, Sant Boi de Llobregat, Sant Hipòlit de Voltregà, Sant Joan Despí, Sant Julià de Vilatorta, Sant Pere de Torelló, Sant Quirze de Besora, Sant Vicenç de Torelló, Santa Coloma de Gramanet, Santa Eugencia de Berga, Santa Maria de Palautordera, Tarragona, Terrassa, Torelló, Torres de Cotillas, València, Vic i Vilanova i la Geltrú.

Esmorzars Saludables

Objectiu
L'objectiu principal de RAI-esmorzars coincideix amb el de RAI-Ajuts de menjador i consisteix en disminuir el risc de malnutrició infantil a través del suport integral a l'alimentació dels menors més vulnerables. En concret es tracta de:

• Garantir un esmorzar nutritiu al centre escolar.
  • Educar en hàbits saludables tant als menors com a les seves famílies.
  • Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes beneficiaris i disminuir les conseqüències d'una alimentació inadequada.

Perfil dels beneficiaris
Aquest programa està destinat a alumnes d'educació infantil i primària. El curs 2018-2019 se n'han beneficiat 720 menors de 10 escoles de Madrid i Múrcia.

Llocs d'intervenció
 El curs 2018-2019 el programa s'ha implementat en 3 municipis: Madrid, Alcalá de Henares i Múrcia.

RAI-ESO Dinem junts!

Objectiu
El Programa RAI-ESO pretén oferir un dinar saludable i un espai de protecció on realitzar activitats de lleure socioeducatiu a adolescents d'11 a 17 anys en risc d'exclusió social. En aquest cas, el programa inclou l'accés a un àpat saludable i a activitats de lleure i d'acompanyament a l'escolaritat entre les 14hs i les 17hs.
A banda d'assegurar un plat nutritiu al dia i proporcionar espai de protecció, els objectius del programa són promocionar hàbits saludables, fer palès la necessitat d'obrir els menjadors als instituts i treballar en xarxa.

Perfil dels beneficiaris

Durant l'any 2020 hi ha en marxa 18 programes RAI ESO Dinem junts! en 12 municipis, amb 14 entitats col·laboradores i 919 joves beneficiaris provinents de 34 instituts diferents.

Llocs d'intervenció
El curs 2018-2019 el programa s'implementa en els següents 12 municipis: Badia del Vallès, Canovelles, Castellar del Vallès, Cornellà de Llobregat, L'Hospitalet de Llobregat, Montornès del Vallès, Ripollet, Sabadell, Salt, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa i Vacarisses.

Actualment donen suport institucional, tècnic i financer al programa els Ajuntaments de Cornellà de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet, així com el Consell Comarcal del Vallès Occidental.