what_is_RAI_banner

RAI-habitos-saludables

RAI - Hàbits saludables

És durant la infància quan es consoliden els hàbits alimentaris que perduraran i tindran un impacte important la resta de la vida. Resulta, per tant, d'especial interès, incidir en aquesta etapa del desenvolupament per tal de consolidar un estil de vida saludable, tot actuant sobre aquells factors de risc modificables i/o evitables com son l'alimentació, l'esport, la higiene, el descans, les conductes de risc i el benestar emocional.

El component RAI Hàbits saludables sorgeix davant la necessitat de modificar conductes que perjudiquen la salut per conductes saludables. És tracta, doncs, d'un recurs d'Educació per la Salut, eina fonamental per exercir la Promoció de la Salut, que combina la formació i la transferència de recursos als entorns més vulnerables.

Objectiu
 El Programa té per objectiu apoderar aquells menors més vulnerables i les seves famílies, promovent la responsabilitat personal, incorporant coneixements, actituds i hàbits saludables i desenvolupant la capacitat crítica per prendre decisions que facilitin la cura de la pròpia salut i dels altres.

El RAI Hàbits saludables s'implementa en els diversos components del RAI mitjançant:

• Recursos: tot transferint recursos econòmics i assessorament tècnic per tal de millorar l'entorn més proper del beneficiari.
  • Formació: tot transferint coneixements i apoderant als beneficiaris per a que puguin millorar el seu estil de vida i el de qui els envolta.

Línies d'intervenció actuals:

• RAI A berenar!: Ajut econòmic per a la compra aliments frescos amb la finalitat de complementar amb productes saludables els berenars dels usuaris dels centres oberts i projectes socioeducatius de tarda. L'ajut s'acompanya d'activitats formatives en matèria d'hàbits saludables.
  • Tallers i xerrades d'hàbits i cuina saludables: es fan de manera transversal en els diversos components del RAI. Els beneficiaris a qui van dirigits són: nens, joves, famílies, mares amb nadons de 0 a 3 anys i monitors i educadors de les entitats.
  • Estudi PASOS: La Fundació Probitas treballa com a col·laborador principal de l'Estudi PASOS (acrònim de les sigles angleses Physical Activity, Sedentarism and Obesity in Spanish Youth), coordinat per la Gasol Foundation i que té l'objectiu d'avaluar l'activitat física i els estils de vida dels menors espanyols i les seves famílies per tal de millorar la salut dels més petits.

Més informació a: https://www.gasolfoundation.org/es/estudio-pasos/

Perfil beneficiaris:

L'any 2018 7.724 menors provinents de més de 80 entitats socioeducatives de més de 50 municipis d'arreu de l'estat espanyol es van beneficiar de les activitats del programa RAI Hàbits saludables.

Llocs d'intervenció:

Catalunya: Badalona, Barcelona, Calella de la Costa, Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Girona, l'Hospitalet de Llobregat, Lleida, Lloret de Mar, Mataró, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, Reus, Ripollet, Rubí, Sabadell, Salt, San Quirze del Vallès, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Tarragona, Terrassa, Tordera i Tortosa.

Altres municipis de l'Estat espanyol: Alicante, Almendralejo, Amurrio, Badajoz, Bilbao, Cantabria, Castro, Caudete, Ceuta, Cuenca, Fraga, Llodio, Loja, Madrid, Manacor, Múrcia, Palma de Mallorca, Puebla de la Calzada, Santander, Santoña, Segovia, Sevilla, Tahona, Torrelavega, Vitoria, Zaragoza.