Suport sanitari i nutricional al centre d'acollida La Pouponnière de Dakar, al Senegal

La Pouponnière és un centre d'acollida provisional per a menors de fins a un any i mig que hen perdut la mare durant l'embaràs o el part i que, afectats per desnutrició greu, no poden ser atesos per les seves famílies.

Les Germanes Franciscanes Missioneres de Maria gestionen des del 1948 aquest centre de Dakar amb capacitat per a 100 menors de 0 a 1,5 anys. Un cop aquests nadons hen assolit un bon estat nutricional i gaudeixen de bona salut, s'intenta reinserir-los a la seva família d'origen, que rep una ajuda alimentària fins que l'infant compleix els dos o tres anys. Només si aquest nen no és reclamat o no és reconegut s'inicien els tràmits d'adopció. Des del 1995, La Pouponnière ha acollit 4.150 infants.

El 2011, la Fundació Probitas va ajudar aquest centre amb un projecte nutricional i sanitari que preveia la compra de medicaments essencials de presentació pediàtrica per al dispensari i les despeses ocasionades per l'ingrés, les anàlisis i les proves complementàries d'aquells nadons que van necessitar hospitalització. Un pediatre visita els infants tres cops per setmana i una infermera en té cura les 24 hores del dia. Probitas també va col·laborar perquè aquest centenar d'infants pogués rebre l'alimentació i les vacunes adequades.

Els problemes econòmics obliguen molts senegalesos de les zones costaneres del sud a aterrar a Dakar, la capital del Senegal. Els barris pobres i els assentaments no planificats hen anat creixent al mateix ritme que els problemes de salut per causes ambientals, per l'absència de gestió de residus i per l'absència de sanejament i d'accés a l'aigua potable, entre d'altres.

El 2004, les Germanes Franciscanes van tenir la necessitat d'agafar auxiliars en atenció i cures infantils que poguessin ajudar-les amb el nombre creixent d'infants que ingressaven a La Pouponnière. Així, aquell mateix any van crear el Centre de Formació Maria Goretti, que anualment forma més de 60 noies procedents de regions rurals pobres i remotes. Tot i que la majoria són analfabetes, el centre els ofereix la formació adequada perquè puguin forjar-se un futur digne treballant d'auxiliars en la cura infantil.

La Fundació Probitas va finançar el 2001 un total de 60 beques per a aquestes joves. Els cursos de formació alternen una setmana de classes pràctiques (amb els nadons de La Pouponnière) amb una setmana de classes teòriques. Després de la seva arribada al centre, les beneficiàries reben classes d'alfabetització per a adults. A més, se'ls fa una revisió mèdica i nutricional. Més tard, se les capacita en puericultura, economia familiar bàsica i higiene i dietètica, entre d'altres. Un cop formades, aquestes joves passen a treballar per La Pouponnière o troben feina d'auxiliars en un altre centre.